Nyheter

Vad är egentligen social kompetens?

Social Kompetens är ett ord som funnits på mångas läppar de senaste åren. Även om det ofta används så saknas en regelrätt definition på vad begreppet egentligen betyder. Social kompetens är ett slags samlingsbegrepp för flera olika egenskaper.


Christel Carlsson arbetar som rekryterare på Hudson Group. Hennes jobb består i att matcha ihop rätt person med rätt företag. Christel har märkt att social kompetens är en egenskap som näst intill alla företag efterfrågar i någon form. Definitionen på vad social kompetens egentligen är skiftar däremot mycket beroende på vilken typ av arbetsgivare man frågar.

“Egenskaper som flexibilitet och samarbetsförmåga har nästan börjat förvandlats till floskler och det är viktigt att ställa följdfrågor för att försöka lista ut exakt vilka värderingar företaget lägger i begreppet,” säger Christel Carlsson.

 

Inte samma sak som att vara social

För henne är social kompetens något som är lika viktigt internt som externt på ett företag och det handlar i stor utsträckning om att kunna kommunicera och samarbeta med olika sorters människor. Att kunna etablera en affärsmässig relation med alla sorters personligheter är viktigt, liksom att kunna anpassa sitt sätt efter olika situationer.

Många människor sätter likhetstecken mellan att vara social och utåtriktad och att ha social kompetens. Det är viktigt att skilja på de två begreppen eftersom de motsvarar helt olika egenskaper, säger Christel Carlsson.

Att träna upp sin sociala kompetens är inte helt enkelt. Christel Carlssons tips är att umgås med så många olika sorters människor som möjligt och försätta sig i situationer som kräver att man kan lösa problem på ett effektivt vis. Genom att försätta sig i situationer som kräver problemlösning av olika slag kan man träna upp en egenskap som efterfrågas av de allra flesta arbetsgivare.

 

Tränas upp genom erfarenheter

Social kompetens kan enbart tränas upp genom egna erfarenheter och ett annat tips från Christel är att dra lärdom av människor som har ett stort mått av social kompetens.

Christel, som arbetar med att rekrytera chefer och specialister av olika slag, tycker att företagskulturer är något som spelar en allt viktigare roll i dagens arbetsliv. Företag är noggranna med att framhäva sin personlighet och sina unika fördelar och det ställer också högre krav på individerna som ska anställas.

Förmågan att kunna lyssna på andra människor och sätta sig in i deras situation är betydelsefulla byggstenar vad gäller social kompetens, enligt Christel. Att kunna göra sig förstådd och vara tydlig i sin kommunikation är andra viktiga faktorer som skapar social kompetens.

“Det är viktigt att inte ta för givet att man vet vad social kompetens egentligen innebär. Eftersom det innebär helt olika saker för olika företag så finns det ingen enhetlig definition och det är viktigt att sätta sig in i vad just det företag man är intresserad av menar när de använder ord som exempelvis “flexibilitet”,” säger Christel.

 

Mjuka” egenskaper viktiga

När Christel rekryterar människor tycker hon att det är relativt enkelt att titta på de “hårda” värdena hos en individ, som utbildning eller arbetslivserfarenhet. De “mjuka” egenskaperna så som samarbetsförmåga och lyssnarförmåga är däremot svårare att sätta fingret på och bedöma, tycker Christel.

Att vara socialt kompetent innebär också en förmåga att kunna arbeta såväl självständigt som i team, enligt Christel.

“Det är viktigt att kunna anpassa sig till ett lag, men det är lika viktigt att kunna vara självgående och kunna sköta sitt arbete självständigt utan att ha en chef som hela tiden talar om för en vad man ska göra,” avslutar Christel Carlsson på Hudson Group.