Nyheter

Tips för att fixa snacket på jobbet

För att nå framgång i karriären så gäller det att inte bara kunna prata för sin sak på anställningsintervjun och löneförhandlingen utan även i fikarummet, i mingelsituationer och på möten. Kommunikationsrådgivaren och etnologen Nicolas Jacquemot har skrivit “Fixa snacket!”, en guide för alla som vill bli bättre på att kommunicera och förstå andra.


Han anser att alla kan bli duktiga på att snacka för sig i karriärsammanhang. Att kunna prata för sin sak och umgås med olika typer av människor har blivit en viktigare konkurrensfördel på senare år.

“I takt med att utbildning förvandlas till ett grundkrav i många yrken så är det personligheten som är det främsta konkurrensmedlet. En viktig del av det är vår förmåga att kommunicera med omvärlden. Att fixa snacket handlar inte bara om att sälja in sig själv. Det är också viktigt för att kunna samarbeta med andra och för att inte bli överkörd av chefen eller kollegorna”, säger Nicholas Jacquemot.

 

Snacket som ger dig framgång på jobbet


Fikarummet: Knepet för att få igång snacket här är att hålla det på en lagom allmän och trevlig nivå. Undvik kontroversiella ämnen som politik och religion och satsa istället på ämnen som resor, hobbys, mat, aktuella händelser eller nya böcker och filmer. Stunden i fikarummet ska vara avkopplande och ge ny energi, så småprata om ämnen som många kan relatera till och som inte ger upphov till hetsiga eller långvariga diskussioner.


Mötet: Känslan av att man aldrig får ordet på möten är inte helt ovanlig. Det är lätt att högljudda och dominanta personer tar över helt och du riskerar att bli frustrerad för att du aldrig fick sagt det du ville framföra. Vänta aldrig på att få ordet utan se till att ta det istället. Även om ni oftast strävar efter konsensus på möten så tveka inte att framföra åsikter som går stick i stäv med vad andra tycker, det tillför en ny dimension till mötet och får övriga deltagare att tänka till en extra gång. Fördöm aldrig andras åsikter, exempelvis genom att säga ”Du har helt fel”. Tveka inte att avbryta om du märker att någon tar över mötet helt och hållet.

 

Ny på jobbet: Som ny på en arbetsplats säger instinkten ofta att man bör ligga lågt. Det ligger något i det, men missa inte chansen att gå runt och hälsa på och presentera dig för dina nya kollegor. Det gör att de nya kollegorna vet vem du är och du får en chans att orientera dig i organisationen och skapa en första kontakt med dina nya kollegor. Se till att avklara presentationsrundan under de första dagarna. Satsa på att känna av arbetsplatskulturen och avvakta med att spela ut hela ditt register innan du bekantat dig med den. Undvik också att presentera radikala förändringsförslag eller extrema åsikter de första veckorna. Visa intresse för kollegorna och markera att du gärna vill lära känna dem.

 

Med chefen: Var med och sätt agendan när chefen kallar in dig på sitt rum. Sitt inte och vänta på att chefen ska ta kommandot, medverka istället till att driva samtalet framåt. Inför löneförhandlingen och utvecklingssamtalet så ligger nyckeln till framgång i rätt förberedelser. Lista det du vill ha sagt och ta med lappen på mötet. Om du vill påkalla chefens uppmärksamhet för att säga något viktigt så tala om för chefen att du vill ta upp en fråga som känns viktig för dig. Det sätter tonen i det fortsatta samtalet. Om du är nervös för att prata med chefen så testa att ta några djupa andetag innan det är dags och glöm inte att chefen inte är mer än människa.