Nyheter

Ladda mentalt inför anställningsintervjun

Gör som elitidrottarna inför ett viktigt lopp, skaffa dig en egen trigger inför anställningsintervjun och prestera på topp när du behöver det som bäst. Mentale tränaren Olof Röhlander, mental tränare inom bland annat idrotten, ger dig knepen som får dig att se fram emot utmaningar och inte viker ned dig inför mötet.

Vi vet att vi presterar olika beroende på vilket sinnestillstånd och anspänning vi har vid en prestation. För att medvetet kunna vara på rätt nivå är en mental uppladdning därför både nödvändig och viktig för att få ut det man vill av ett möte, säger Olof Röhlander.

Trots att en anställningsintervju faktiskt kan avgöra din framtid så är det inte många som tar tillfället i akt att ladda mentalt för att peppa sig själv inför ett skarpt läge. Det beror, enligt Olof Röhlander, ofta på okunskap.  Han menar att näringslivet kan lära sig mycket av framgångsrika idrottares sätt att använda triggers.

Fungerar som av- och på knapp

”Idrottare visar tydligare sina triggers, exempelvis höjdhoppare, än en chef kanske gör. Jag har aldrig sett några chefer slå sig i ansiktet och klappa händerna mot låret innan de går in i ett möte. Här kan chefer lära sig av idrottares insikter att en trigger inte ska användas för lång tid före utan snarare ska fungera som en av- och på knapp precis innan det är dags för intervjun”, säger Olof Röhlander.

Inför intervjun gäller det att först ha en mental förberedelse där man går igenom möjliga scenarios och hur man ska agera beroende på vad som sker. Du bestämmer dig för vad du vill ha ut av mötet och ett bra knep är att visualisera utfallet av mötet, där ni skakar hand och där båda är överens. Under själva mötet kan man be om en kort vattenpaus eller liknande om man behöver ladda om, ibland kan diskussioner och annat göra att det mentala tillstånd som fanns innan försvinner och då kan en kortare paus hjälpa.

”Efteråt är det viktigt med feedback, men att fokusera på det positiva som hände. Tre bra frågor efteråt, och som fungerar bra mentalt för att ladda ned och ladda om, är: Vad gjorde jag bra, vad kunde jag ha gjort bättre och hur kan jag göra nästa gång?”

Så här skaffar du en trigger inför anställningsintervjun:

1. Blunda och gå mentalt tillbaka till ett tillfälle då du fick det som du tänkte dig. Det kan vara ett möte som blev så bra som du hade hoppats, eller när du själv upplevde att du agerade på det sätt du ville.

2. När du återskapat den goa känslan du fick och du upplever precis det du gjorde då, knyt då samtidigt vänsterhanden eller gör något annat som gör att den känslan kopplas till en signal som du kan ge dig själv på beställning

3. Så fort du sen har en liknande känsla, till exempel om du tänker tillbaka på liknande situationer där du fått det som du tänkt dig, koppla då även den till samma trigger, det vill säga att du knyter vänsterhanden när du har rätt känsla.

4. Inför en intervju, då vänder du på ordningsföljden och börjar med att knyta vänsterhanden för att automatiskt komma in i rätt sinnestillstånd.

5. Om inte känslan kommer automatiskt, då är det inte ännu riktigt ihopkopplat så då behövs fler upprepningar. Då kan du, som plan B, använda kroppsspråket som en trigger. Tänk dig in i en person som alltid får det som han/hon tänkt sig och imitera det kroppsspråket och den inställning han/hon skulle haft på väg in i mötet för att få en lugn, säker och trygg känsla inombords

Hur gör du för att ladda inför intervjuer eller andra viktiga tillfällen? Dela med dig av dina bästa tips!