Nyheter

Sälj in dig till arbetsgivaren!

Att sälja in sig i sitt personliga brev och på anställningsintervjun behöver inte vara särskilt svårt, mycket handlar om att vara villig att anstränga sig lite extra för att motivera att man har den personlighet och de erfarenheter som krävs för ett visst jobb.


Ett bra sätt att göra sig synlig på många ställen när man söker jobb är att exponera sig på så många jobbdatabaser som möjligt. De fungerar så att du registrerar dig och din kompetensprofil och sedan får du mail när det dyker upp ett jobb som matchar din inriktning. Utöver det så gäller det att vara lite om sig och kring sig och ständigt hålla sig uppdaterad med vilka intressanta arbetsgivare som passar just dig och därefter kontakta dem vid rätt tillfälle, säger Charlotte Widing, kontorschef på Academic Work i Malmö.

 

Var ärlig mot dig själv och arbetsgivaren

 

Att visa prov på ett äkta engagemang är det absolut viktigaste när man vill sälja in sig till en arbetsgivare.

 

En duktig rekryterare märker direkt om en persons engagemang och intresse för ett jobb är äkta eller spelat. Även om man aldrig ska förställa sig och låtsas vara någon man inte är så rekommenderar jag att man kan plocka fram olika sidor av sig själv i beroende på vilket jobb man söker. Men var ärlig mot både dig själv och arbetsgivaren och överdriv eller ljug inte. Du gör dig bara en otjänst om du inte är genuin i din ansökan eller på intervjun, säger Charlotte Widing.

 

Hon menar att det bästa tillfället att sälja in sig till en presumtiv arbetsgivare är när de har utannonserat en tjänst. Om man ringer utan att de har visat intresse för att rekrytera så är risken stor att man stör dem eftersom arbetsgivaren med stor sannolikhet får ta emot många liknande samtal varje vecka. Detsamma gäller spontanansökningar, som enligt Charlotte Widing ofta hamnar i en “bra att ha” hög som arbetsgivaren aldrig hinner läsa igenom.

 

När du ringer så ställ så specifika frågor som möjligt, exempelvis vad arbetsgivaren menar med “social kompetens” eller “flexibilitet”. Det underlättar också för dig själv eftersom du då kan bli mer konkret i ditt personliga brev och verkligen förklara på vilket sätt du uppfyller de kriterier som arbetsgivaren efterlyser, säger Charlotte Widing.

 

Det absolut bästa tillfället att sälja in sig till arbetsgivaren är trots allt på själva anställningsintervjun. Charlotte Widing menar att man bör vara beredd på att förklara de egenskaper man beskrivit i sitt personliga brev närmare och att ge ännu fler konkreta exempel på dina personliga egenskaper.

 

Vad tycker ni kära läsare?